Blogg

Kyrkkaffe-Analys

Det i isoleringens tider av många saknade kyrkkaffet kan vara både bra och dåligt, ur olika synvinklar. Vi har t.ex. den kyrka där man kan sitta och prata med några människor, även om man inte är medlem och inte varit där särskilt ofta eller kanske aldrig, det är ofta i den välkomnande kyrkan (det finns sådana). Så finns de kyrkor som är mer än välbesökta. Där kan kyrkkaffet kännas lite rörigt men med trevliga människor blir det jättetrevligt.

Så har vi kyrkorna där kaffet med tillbehör är till och med hembakt men samvaron blir rätt tråkig. De andra vid bordet har mycket att prata med varandra om och frågan är om de inte är släkt med varandra. Att det kommit nån som inte är medlem har de inte något större intresse av. Och denne besökare känner sig främmande och tror: jag har nog gått fel ändå. En variant är den församling där samtalet vid bordet handlar om vad man har studerat och hur det har gått för de samtalandes barn och deras studier och yrkesval. De som inte tillhör de trogna kyrkobesökarna lämnas helt utanför och möjligen kan det vara så att man vill skryta om den egna familjens karriärer.

I någon enstaka församling rör sig pratet runt kaffebordet om vad kyrkan satsar på just nu och vad de vill uppnå med sitt arbete. Men det hör till sällsyntheterna.  Det förekommer idag på en del ställen att kaffet tas ur en automat och det som serveras till är inplastade Delicato-kakor eller något dylikt.  En tråkig utveckling - men det har sina orsaker - det var de äldre som bakade tidigare, nu har yngre medlemmar inte tid till sådana sysslor. 

Här är det fullsatt och trevligt.....

OP-kaffe

 


Kyrkan har glömt Guds åsikt om musiken

Har de frågat Gud om det? Vilken musikstil som ska vara i kyrkan? Knappast, då hade det inte varit så enformigt. I 99 procent av gudstjänsterna i så gott som alla kristna församlingar sjungs samma typ av lovsånger. En ofta entonig melodi där tonerna står stilla och aldrig kommer loss. Hur var det nu? Gud är variationernas Gud? Det syns i naturen. Tänk om han bara skapat getingar eller bara älgar. Endast maskrosor eller björkar. Jazzprästen på Blidö, "Sumpen", sa en gång att Gud har också skapat musiken. Inte vill han då att nästan all musik i kyrkan ska vara av samma typ. Lovsjunga kan man göra även med andra musikstilar. Gud kanske vill ha tradjazz ibland, något i visstil, gamla läsarsånger, rock eller till och med s.k. kyrkomusik av Bach och andra klassiska kompositörer. Det tror jag. 

Så kyrkorna bör uppmanas till att tänka över detta. För varför skulle Gud önska sig en total dominans av en enda musikstil? Variationernas Gud...nää, här har något gått fel. Använder inte församlingarna bönen då de väljer musik???


På kryss i helkyrkligheten

Det jättelika kryssningsfartyget, Svenska kyrkan, kryssar på utöver landet, mer eller mindre lyckat. Sara Nilsson Edström skriver i Budbäraren om den stora flottan Kristi kyrka. Kopplad till det stora fartyget finns en för många ombord osynlig bogserbåt. Det är EFS - en missionsrörelse i Svenska kyrkan. Den båten är liten med cirka 15.000 medlemmar men viktig och betydelsefull som Sara skriver. 

Det är den absolut. En frisk fläkt i Svenska kyrkan, inte minst Sankta Clara kyrka i Stockholm som är en EFS-förening. Lägger in ett avsnitt av Re:formerapodden här. Detta är jättebra. Magnus och Johan pratar om helkyrklighet, där det finns lite av allting, en blandning av Svenska kyrkan och frikyrkan. Precis som jag har tänkt att det är i Clara. Och så är hela EFS om jag fattat rätt. Detta är ju fantastiskt bra! Aha, så är det: helkyrklig är jag.....

 

 

 


Kyrkorna där det händer

Det är i invandrarnas kyrkor som det händer. Skriver Dagen i en artikel från i fjol. Församlingar som i flera fall står helt utanför de etablerade samfunden. International Mission Church (IMC) är latinamerikansk med rötter i Chile. Man når cirka 2000 människor i Stockholm. Men de finns också i Göteborg, Karlstad, Bergen med flera platser. 

 

En annan spansktalande latinamerikansk kyrka är Iglesia Ichtus i Stockholm med 240 medlemmar. Den är ansluten till Evangeliska frikyrkan. 

Spansktalande är även Mission Evangelical Internacional (MEI). Församlingen har grupper i bl.a. Hägersten, Västerås och Oslo. 

Deeper Life Bible Church of Scandinavia är en megakyrka i Nigeria. I Sverige finns den i Luleå, Umeå, Stockholm bl.a.

Kebron International Apostolic Ministry är eritreansk/etiopisk och samlar 250 personer på gudstjänst i Solna. Församlingsgrupper finns också i Uppsala och Älmhult.

Reedemed Christian Church of God är en megakyrka med rötter i Nigeria. De samlar ca 3000 personer i 35-40 församlingar över hela Sverige. Finns i bl.a. Angered, Arlöv, Borås och Ronneby. 

Så finns det några anglosaxiska församlingar med internationella kopplingar. Till exempel Hillsong, Vineyard och Calvary Chapel. 

 

 

 

 

 


Ropa inte på ljuset - tänd lampan

Gör det ingen annan har gjort förut. Finns ingen ursäkt att låta bli, bara att sätta igång. Varför ropa på ljuset när det bara är att tända lampan. Detta gäller på allt, tror jag. Och kyrkorna, som det handlar mycket om i nedanstående videoklipp, behöver knacka hål på skalet i det ägg de sitter och komma ut och göra något. En del gör det redan men det finns många som behöver lyssna på det som Tommy Lilja säger. 

 


Nej till anpassning

Det är lätt att hålla med sångaren i kristna rockgruppen Jerusalem. 

"Jag har inget intresse av att anpassa mej, får bara ont i magen av det". Så säger han. Inte jag heller, tillägger jag. Det finns redan nog med anpassning i samhället idag. Jerusalems framgångar beror på att de inte anpassat sig till några trender, skriver Ulf i sin bok "Det var värt alltihop", en av de allra bästa jag har läst. "Det finns två olika slag av kyrkor, säger Ulf Christiansson, den som har liv och den som är död. Förstod människor det skulle de också förstå varför så mycket har gjorts i Guds namn utan att det har ett dugg med Gud att göra", säger han. 

Jag kan bara hålla med. De kyrkor som inte anpassar sig är de som lockar folk, de andra har inte mycket att komma med och de som gått dit tröttnar och försvinner därifrån. Varför vara med i nåt som inte har mer att ge än vilken politisk eller annan organisation som helst? 

Är också så med bönegrupper, tror jag. De som vågar mer där händer det grejer, helt osannolika händelser. Jag ser det där jag varit med. En samling med en bönegrupp är ofta bättre än fem gudstjänster. Det är min erfarenhet......

 


Jesus revolution

 

20181011_232103 (1)

En ökänd ledare av en underjordisk frihetsrörelse. Så presenterades Jesus på Time:s omslag den 27 juni 1971. Rörelsen med Jesusfolket var i gång i USA och kom snart också till Sverige. Tusentals ungdomar marscherade med paroller som "Jesus lever, du måste bli frälst". Jesusrörelsen kom från hippiekulturen. Några år Innan detta hade 68-rörelsen tagit över media i Sverige, i radion var det vänsterpropaganda i vartenda ungdomsprogram. Också idag är det mycket vänstermänniskor i svensk media. 68-vänsterns idéer styr delvis än idag. Ett exempel är Svenska kyrkans nya handbok där ord som "Herre" och "Fader" har tagits bort. "Ett grunddrag är revolten mot all auktoritet, säger teologen Christian Braw i en artikel i Världen idag. "68-kyrkan är ett barn av sin tid, men den är däremot inte speciellt kristen", säger Tomas Sandell, rådgivare i EU-frågor, i ovan nämnda tidning.

Larry Norman var en del av Jesus revolution:

 


RSS

 

Arkiv

2021
  •    April
  •    Mars
  •    Februari
  •    Januari
  • 2020
    2019
    2018
    2017

     

    Besökare idag: 0
    Denna månad: 107
    Totalt: 3272

     

     

     

    blogglista.se

     

    SvenskaLänkar.com

     

     

    Nettop.se